Zbirka za polaganje male mature iz matematike NS kruga iz ugla profesora matematike – prikaz priručnika

Matematiku često prati glas jednog od najtežih predmeta za savladavanje pred maturu zbog neumoljivog insistiranja na tačnosti i preciznosti. Decu privlače ideje o broju, obliku i strukturi, ali interesovanje počinje da bledi uvođenjem ozbiljnijeg „matematičkog jezika”. Profesoru matematike jedan od najvećih izazova jeste upravo zadržavanje te početne iskre kroz upoznavanje sa daljim svetom matematike.

Priručnik za polaganje male mature iz matematike uspešno odgovara na taj izazov. Zadaci su pažljivo odabrani tako da ispunjavaju formu, ali i probude kreativnost u rešavanju. Priručnik je rađen kroz poglavlja koja prate sve propisane obrazovne standarde. Objašnjenja su prilagođena uzrastu za koji je priručnik namenjen. Takođe, podeljen je na osnovni, srednji i napredni nivo kako bi ga što bolje mogli koristiti učenici različitih nivoa matematičkog znanja, ali i interesovanja. Objašnjenja su detaljna i prilagođena uzrastu za koji je priručnik namenjen. Na kraju svakog poglavlja postoje testovi u kojima možete proveriti svoje znanje.

Prva oblast se naziva „Brojevi i operacije”. Na početku imamo kratku istoriju o razvoju brojeva kroz vekove za one koji žele da znaju više. Svi primeri su postupno i do najsitnih detalja objašnjeni uz akcenat na razumevanju brojeva nazivajući je „jednom od najstarijih matematičkih metoda”. Od jedostavnijih pa sve do onih najtežih zadaci za ovu oblast su pažljivo odabrani tako da prate pripremnu zbirku. Autorka posebnu pažnju posvećuje zadacima kod kojih se najviše greši (redosled računskih operacija, minus ispred zagrade, apsolutna vrednost broja…). Iz toga se može zaključiti da autorka ima višegodišnje iskustvo u radu sa decom i poteškoćama na koje nailaze.

Jedno od obimnijih poglavlja predstavlja geometrija. U njoj se upoznajemo sa osnovnim geometrijskim pojmovima koji mogu predstavljati poseban izazov deci zbog svoje apstraktnosti. Autorka je pristupila ovoj oblasti ilustrativno pokušavajući da vizuelno raščlani i najzahtevnije oblike. Posebno dobro je obrađena tema „Prizma i piramida”. Ta oblast predstavlja jednu od najzahtevnijih oblasti za savladavanje i često je zadatak koji se preskače na prijemnom ispitu. Zanimljivim i pre svega korisnim ilustracijama višedimenzionalni objekat se predstavlja iz svih uglova čime je umnogome olakšano savladavanje istog, a ujedno je podstaknuta i kreativnost kod učenika. Takođe, veoma koristan segment je kratak podsetnik na sve formule koje su nam potrebne za rešavanje zadataka tog tipa. U tome se ogleda autorkin detaljan i metodičan pristup, kao i duboko razumevanje materije o kojoj piše.

Poslednje dve oblasti su „Меrenjeˮ i  „Obrada podataka”. Merenje kao određivanje veličine, dodeljivanje merne jedinice, a kasnije i upotrebljavanje tih podataka je jedna od prvih veština koje učimo. Svakodnevno do nas stiže ogroman broj informacija od kojih su mnoge sakrivene u moru numeričkih podataka. Kroz oblast merenja ulazimo u svet veličina, pravilnog upotrebljavanja istih, a kroz obradu podataka shvatamo adekvatnu klasifikaciju dobijenih veličina.  Zbog toga zadaci iz ovih oblasti predstavljaju znanje koje ima najširi spektar primene. Autorka je to prepoznala i vešto izabrala zadatke i situacije sa kojima se učenici mogu poistovetiti.  Korišćeni su primeri iz svakodnevnog života koji pokazuju deci koliko je matematika sveprisutna i primenljiva u različitim situacijama van škole. Počevši od jednostavnih prebrojavanja, određivanja jedinica mere kroz pretvaranje, prebrojavanje i klasifikaciju, pa sve do završnog poglavlja o popustima i poskupljenjima učenici se upoznaju sa funkcionisanjem i važnošću određivanja vrednosti, a zatim i obradom i skladištenjem dobijenih podataka, kao i funkcionisanjem sveta koji ih okružuje.

Kao veoma korisnu stvar istakla bih poslednji deo pripreme – testove sa prethodnih završnih ispita. U njima možete proveriti svoje dosadašnje znanje u svakom trenutku i utvrditi u kojoj meri je savladano gradivo. Smatram da je to mudra odluka autorke i najbolji pokazatelj spremnosti učenika za završni ispit.

Deca najviše vole da uče kroz ono što im na neki način predstavlja zabavu, ali ih u isto vreme i podstiče da razmišljaju o suštini samog zadatka. Autorka je pristupila pisanju zbirke metodično. U svakom izabranom primeru se primećuje detaljno poznavanje materije, kao i veliko iskustvo u uočavanju najvećih prepreka u savladavanju zadataka. Priručnik je zabavan, dinamičan i omogućava deci da na efikasan način zavole učenje i ovladaju matematičkim veštinama koje će im koristiti u daljem obrazovanju. Objašnjenja su prilagođena uzrastu za koji je priručnik namenjen. Na kraju, priručnik je formiran kao neka vrsta podsetnika za nastavak školovanja i osvajanja novih matematičkih vrhova. Smatram da je ovaj priručnik odgovorio na izazov razbijanja predrasude da matematika nije zabava u isto vreme ne odstupajući od propisanih matematičkih pravila.

Autor: Isidora Puzović, nastavnica matematike